Istoria unei dorințe
În urmă cu cinci ani am făcut o incursiune în India. A fost o experiență plăcută și incitantă ce ne-a marcat și ne-a dat certitudinea că suportăm, și mai mult, că ne place Asia, cu toată gălăgia ei. O dorință mai veche era să vizităm Cambodgia, apoi am auzit despre Vietnam, că ar fi ieftin și că ar oferi peisaje frumoase. Fiindcă e total ineficient să străbați jumătate de glob doar pentru o scurtă incursiune, părea că cele două destinații fac o reușită pereche, însă când am început să încropesc planul călătoriei, m-am lovit de două inconveniente. Primul era prețul zborului, destul de ridicat, iar al doilea, obligativitatea obținerii vizei pentru Vietnam, ceea ce presupunea un drum la București. Dând târcoale subiectului am descoperit că, probabil din cauza destinației mult mai căutate, zborurile pe Bangkok erau substanțial mai ieftine iar viza pentru Thailanda se putea obține pe aeroport. Așa se face că, pe nesimțite, am uitat de Vietnam și cu toate că în cele din urmă a trebuit totuși să fac drumul la București, am rămas la Thailanda. Categoric, urma să vizităm Cambodgia cu minunatul Angkor, apoi să coborâm în sudul Thailandei, într-o insulă caldă din marea Andaman. Nu ne doream o vacanță în stațiune, cu viață de noapte și concerte și astfel am evitat Ko Samui, Phuket și mai noua atracție, Ko Phi Phi. Din puzderia de insule am ales modesta Koh Mook, departe în sud, acolo unde mai puțini turiști au răbdare să călătorească. Planul era mai mult decât incitant și în iarna lui 2011, încărcați cu aparate foto, sandale și pantaloni scurți, lăsam în urmă Oradea cenușie, fără zăpadă, îmbarcându-ne pentru Budapesta, al cărei aeroport internațional este pentru noi aeroportul casei. Ne așteptau lungile ore de moțăit în scaune și de stat la cozi prin aerogări, lucruri pe care orice călătorie transcontinentală le presupune. Zborul nostru făcea escală la Helsinki și la capătul a 28 de ore efective de la plecarea de acasă, puneam piciorul pe aeroportul Suvarnabhumi, din Bangkok.
Teoria conspirației: failed
Mă fascinează ideea unui viitor în care zborul nu se va mai face cu avionul, sau oricum, nu așa ca acum, și actualele aerogări internaționale, demodate și anacronice, vor deveni obiective turistice. În zilele noastre însă, aeroportul Suvarnabhumi este cât se poate de modern și avangardist. Ajutați de benzile rulante străbatem coridoare lungi decorate cu picturi cu influență buddhistă și false temple în miniatură și după un parcurs monoton și lung, ne blocăm la cozile imense din fața ghișeelor de control a documentelor. Thailanda oferă pe aeroport o viză turistică de 15 zile și procedura de obținere, chiar dacă nu laborioasă, sugrumă traficul, punând la grea încercare răbdarea călătorilor dornici de a se trânti pe un pat de hotel. Așteptăm. Îmi vine ideea de a valorifica timpul vămuit de proceduri, ceea ce duce la o descoperire deconcertantă: ghidul de călătorie, micuța carte capabilă să ne deznoade ițele încurcate ale orientului, a rămas în aeronavă, cel mai probabil în buzunarul scaunului, printre ziare. Ghidul nu e de neînlocuit deoarece în orice librărie găsești un Lonely Planet ce costă în jur de 20$, însă cărticica noastră era prețioasă, fiind scrisă în acea dulce și frumoasă, limbă ce-o vorbim. Rememorarea coridoarelor nesfârșite ale terminalului îmi temperează pornirea de a mă întoarce, însă cum coada la care stăm nu se mișcă, socot că ar fi timp. Hotărăsc să încerc ce poate face hotărârea unui om împreună cu sistemul informatic al aeroportului și după un schimb de priviri cu Cosmina, o iau la fugă înapoi. Abia ajuns în fața nenumăratelor porți ale terminalului, realizez că habar nu am care e cea pe care am intrat. Creierul s-a lepădat de informația efemeră ca de un ambalaj de unică folosință și pentru a regăsi drumul picioarelor, navighez neuronal printre impresii: desenele cu influență buddhistă, falsele temple, ghivecele cu flori. La poarta dorită, un angajat în halat spală pereții de sticlă cu o racletă. Ușa e blocată și nu mai e nimeni în tunel. Bărbatul în halat nu știe engleză dar e dotat cu zâmbetul și solicitudinea thailandeză și îmi face semn să ocolesc pe undeva pe sus. Nu văd nici o scară, însă uitându-mă împrejur, zăresc un polițist ce vine deja spre mine. Sunt luat în primire și dus la un punct de informare ce e situat, conform legilor lui Murphy, la celălalt capăt al terminalului. În fața unei operatoare povestesc din nou tărășenia și zâmbetul thailandez îmi cere tichetul de îmbarcare. Hait! Până aici mi-a fost! În naivitatea mea credeam că am să fiu lăsat să scotocesc eu însumi prin aeronavă și-abia acum îmi dau seama că pe un aeroport există reguli și proceduri. Perfect. Să le punem la încercare! Dacă chiar există o conspirație mondială interesată de ceea ce fac și de numărul pantofului pe care îl port, mă gândesc că numele meu scris pe un bilețel și introdus în computerul thailandez va fi suficient pentru a-mi readuce cartea. Fata răscolește câteva tabele de pe monitor, apoi ridică receptorul și formează un număr scurt. Triumf interior și plin de admirație îmi spun: uite dom`le ce înseamnă civilizația butonului!. Din păcate miracolul tehnic se termină aici căci la celălalt capăt nu răspunde nimeni. Operatoarea se scuză: personalul a părăsit aeronava. Îmi dă adresa biroului FINNAIR, undeva la etajul patru: ei sunt singurii care ar mai putea face ceva. Îi mulțumesc operatoarei și merg să-i prezint Cosminei consolările aeroportului Suvarnabhumi.
Până la hotelul P&R Residence am putea lua unul din taxiurile exagerat de scumpe ce fac transferul de la aeroport, însă n-am venit până aici ca să umblăm cu capul în pungă și optăm pentru transportul public. Până în centrul capitalei călătorim prin văzduh cu sky trenul, apoi ne apropiem pe sub pământ cu metroul și în final, pe jos, acostați de șoferii de tuk tuk, nu foarte insistenți.
Camera de la etajul 6 e plăcută. În ciuda atâtor ore de somn, ne simțim obosiți. Pentru prima zi a fost destul.
Minunile Bangkokului
Ziua 2, ziua acomodării cu Bangkokul și cu Thailanda, în general. Când schimbi țara, nemaivorbind dacă schimbi și continentul și rasa, e posibil ca anumite lucruri ce par familiare să se comporte neașteptat. Nu pentru că legile fizicii ar acționa altfel, însă locuitorii de pe cealaltă parte a globului stau cu capul în jos și îți trebuie un pic de acomodare ca să poți vedea lumea la fel ca ei. Ieri a fost simplu căci nu am avut de a face decât cu un tren și un metrou dar azi va trebui să ne familiarizăm cu topografia orașului, cu circulația și regulile ei, să găsim obiectivele dorite, să descoperim ce e de mâncat prin această parte a lumii și să ne aranjăm mai departe călătoria cu mijloacele de transport locale.
Ieșim. Pentru început remarcăm comerțul stradal cu mâncare, de cele mai multe ori de-a dreptul ambulant. Cum aveam să constatăm în următoarele săptămâni, în Thailanda bucatele agresează prin omniprezență. E vorba preponderent de carne prăjită, de la bucăți anatomice până la felurite biluțe și cârnați înfipți în țepușe, apoi fructe gata curățate, ținute pe gheață în vitrinele de sticlă ale tarabelor mobile. Ananas. Papaya. Pepeni, mango, lime și altele pe care nu le cunoaștem, la care se adaugă apa și sucurile în ambalaje de tip PET sau, curat thailandez, în plase din nylon cu toarte.
Primul drum e la gara Hua Lampong, pentru recunoașterea terenului, apoi despăturim harta orașului și ne orientăm spre minunile capitalei: Marele palat și faimosul Buddha culcat de la Wat Po sunt relativ aproape.
O luăm la început pe malul unui canal tulbure din care, niște pescari murdari, scot pești incredibil de mari, apoi pe străzi lăturalnice din orașul vechi, adesea fără trotuare, cu ateliere la stradă, făurind cele mai eteroclite lucruri, printre care imense statui Buddha în mărime naturală sau chiar mai mari, exprimând diferite mudre. Prea puțin sensibili la acest simbol al desăvârșirii spirituale și mult mai preocupați de existența trupească, ne bucurăm să găsim un local cu mese și scaune, aducând mai degrabă a cafenea de cartier decât a restaurant. La ora asta nu au nici-un client și doar două femei, aparținând probabil familiei se joacă pe o masă cu un bebeluș. Clientela sosește, probabil mai târziu, fiindcă par stânjenite de sosierea noastră, însă ne aduc totuși un menu parcimonios. Bariera lingvistică ne împiedică să alegem în cunoștiință de cauză și ca să nu riscăm prea mult, comandăm o singură porție din ceva ce se dovedește a fi orez cu pui și busuioc. Dând la o parte bucățile de carne încercăm să-i explicăm fetei că a doua porție e pentru un vegetarian și în cele din urmă ne înțelegem, mai mult ca maimuțe, decât ca oameni. Cele două porții împreună cu un PET de 0,5l de apă au costat 2,5$ și rețin excelentul sos de soia, adus într-un mic bol, ce a dat, de fapt, gust mâncării.
Ieșim din nou în stradă și fiindcă trupul e hrănit, ne permitem primul popas spiritual la Wat Suthat (Wat = templu), un templu mărișor ce e marcat pe harta noastră. Cu aproximativ 4 lei (40 THB) cumpărăm două bilete și intrăm în curtea pătrată, dominată de templul propriuzis. Punct.
Dacă până aici, apucăturile noastre de cetățeni ai planetei au făcut față tuturor mutațiilor aduse de schimbarea continentului, la Wat Suthat intrăm în plin teren necunoscut. Pentru început remarcăm influențele geografic-religioase ale arhitecturii, un melanj indo-chinez, totuși thailandizat. Acoperișuri în foi aducând pe undeva a pagode, dragoni, trompe de elefanți, șerpi stilizați, lampadare. Totul colorat minuțios.Totul strălucind, cvasi aurifer. Apoi șirul statuilor buddha repetând identic zâmbetul plin de înțelepciune, seninătate și compasiune. Zeci, poate sute de Buddha șezând, înșirați pe perimetrul curții, lămurind întrucâtva misterul atâtor ateliere de statuete. Prima impresie fiind asimilată, reînviem din poziția de statuie și ne începem turul în sensul acelor de ceasornic, așa cum regulile buddhismului Theravada o impun.
Dincolo de formă și culoare, sanctuarul inspiră liniște și pace, ca și cum ar fi la mare distanță de strada aglomerată. Recunosc acea senzație de tăcută nemișcare specifică marilor catedrale și cu această impresie în minte părăsim coridoarele perimetrale, ne descălțăm și urcăm treptele spre cele trei deschideri din fațada templului ce respiră spre interiorul simplu, de asemenea pătrat. Încăperea este deosebit de înaltă, susținută de o parte și de alta de coloane cu secțiunea pătrată. Întreaga suprafață a pereților, precum și cea a coloanelor, este acoperită cu picturi tematice, înegrite, în timp ce tavanul din lemn este vopsit în roșu aprins și decorat cu motive aurite. Pe podeaua acoperită cu mochetă roșie, monocromă, credincioșii se închină unui Buddha șezând, de dimensiuni uriașe, ocupând el însuși jumătate de sală. Buddhismul este unica religie al cărei personaj central nu este de origine divină. Gautama Siddhartha, cel ce avea să devină Buddha Sakyamuni (înțeleptul), s-a născut ca prinț în Lumbini, o așezare de la poalele Himalayei. Măcinat de întrebări, la 27 de ani avea să-și părăsească familia plecând în lume unde a avut experiența iluminării. Învățăturile lui transmise discipolilor vorbesc despre compasiune și despre mijloacele de curmare a suferinței ce sunt în centrul atenției oricărui buddhist. Spre deosebire de occidentalul preocupat excesiv de lume și de aspectele exterioare ființei, buddhismul pune preț pe lumea gândurilor, considerate semințe ale viitorului. Câtă vreme în universitățile noastre și de fapt în întregul sistem educațional ce reflectă viziunea occidentală asupra lumii se vorbește doar despre materie, în vechiul Tibet spre exemplu, dominat de buddhismul mahayana, întreaga educație e centrată pe mental și pe lumea interioară. Pentru buddhism, viziunea occidentală este lipsită de importanță: privind spre exterior e ca și cum ai aprinde felinare peste tot în lume, lăsând în beznă propria casă. Există și în buddhism un set de întrebări fundamentale, considerate fără răspuns. Doar simpla lor enumerare este suficientă pentru a scoate în evidență diferențele de mentalitate dintre orient și occident. Cele 14 întrebări moștenite din tradiția indiană sunt:
Sinele și Universul sunt veșnice?
Sinele și Universul sunt efemere?
Sinele și Universul sunt veșnice și efemere în același timp?
Sinele și Universul nu sunt nici veșnice nici efemere?
Sinele și Universul au un început?
Sinele și Universul nu au un început?
Sinele și Universul au un început și totodată nu au un început?
Despre Sine și Univers nu se poate spune nici că au un început, nici că nu au un început?
Există Cel Fericit după moarte?
Nu există Cel Fericit după moarte?
După moarte, Cel Fericit există și totodată nu există?
După moarte, nu se poate spune despre Cel Fericit nici că există și nici că nu există?
Mintea și corpul sunt unul și același lucru?
Mintea și corpul sunt două entități separate?
Sunt buddhiștii, cu lumea lor interioară, cu vreun pas în fața științei occidentale? La prima vedere cele două sisteme s-ar exclude reciproc, dar vin grecii pacificatori și zic: «ceea ce este în exterior, există și în interior, ceea ce nu e în interior, nu e nicăieri».
Și din nou, ca iluminat, deci capabil de autocunoaștere, Buddha ar fi trebuit să poată lămuri problemele, însă potrivit vechilor texte, se pare că el nu a răspuns niciodată în mod direct întrebărilor legate de originea Universului. Arborând zâmbetul său binecunoscut, el a comparat căutătorul în această direcție cu un om lovit de o săgeată otrăvită care în loc să-l lase pe doctor să-l trateze, insistă ca mai întâi să afle casta, numele și clanul omului care a tras săgeata, dacă este brunet sau blond, dacă locuiește la sat sau oraș, poate chiar în capitală, dacă a folosit un arc sau o arbaletă, dacă coarda era din stuf, din cânepă sau tendon, dacă vârful săgeții era din lemn sau fier și așa mai departe. Refuzul lui de a răspunde acestor întrebări metafizice nu dovedește decât că pentru buddhiști și pentru actul eliberator, acestea nu au nici o importanță.
Stând la picioarele acestui mare buddha, nu sunt decât un turist ce fotografiază o statuie. Ne regăsim pantofii pe treptele intrării și ieșim în stradă unde întâlnim un alt personaj venerat.
Așa cum pentru credincioși, Buddha este o imagine simbolică a cărui reprezentare e sacră, pentru cetățeanul thailandez și chiar pentru turistul străin, regele este intangibil. Fotografii uriașe cu regele Bhumibol Adulyadej (Rama al IX-lea) în diverse ipostaze, apar destul de des pe străzile capitalei. Postate pe mici podiumuri sau încadrate de falduri decorative, acestea atrag atenția că regele este și trebuie să fie respectat. Ultrajul este sancționat penal și în acest sens ambasadele atrag atenția că turiștii sunt responsabili pentru orice încălcare a legilor locale, chiar dacă nu le cunosc. Legea a fost aplicată pentru acte ca vopsirea cu graffiti a fotografiei regale sau postarea unor videoclipuri batjocoritoare pe internet și uneori chiar și pentru mai puțin, în anul 2011 înregistrându-se 484 de condamnări în cazuri de lezmajestate. Citeam într-un ghid turistic că în anul 2006, pentru a marca 60 de ani de domnie a regelui, thailandezii au purtat cămăși galbene în ziua de luni, întrucât culorile au semnificații deosebite pe zile și regele s-a născut întro zi de luni, iar purtarea culorii roz marțea, este în vogă, rozul aducând sănătate regelui.
Debușăm cu harta în mână în părculețul din imediata vecinătate a Marelui Palat. Câțiva șoferi de tuk tuk în lipsă acută de clienți, bat trotuarul plictisiți. Thailandezii sunt zâmbitori și relaxați, ba chiar de o solicitudine dusă la extrem. Probabil că pe fruntea noastră stă scris Marele Palat Wat Pho căci un șofer ne atrage atenția politicos că e trecut de ora 12 și deci, că până la ora 14 templele sunt închise pentru rugăciunea zilnică. Ne cere să deschidem harta pe care, cu pixul din dotare ne mâzgălește un traseu.
-Până la ora 14 putem vizita Wat Intharawiharn, Lucky Buddha, o croitorie de costume unde tocmai azi au reduceri mari, Golden Mountain și Wat Benchamabophit. Tot turul ăsta pentru doar ... și cu pixut trece trimfător pe pata verde a parcului Dusit, 40 THB.
Își ridică privirea într-un Ei? Ce ziceți?, mut.
Nu suntem chiar pe dinafară în ceea ce privește modul oriental de a gândi. Dacă toate Wat-urile alea erau atrăgătoare, chestia cu croitoria ne făcea să intuim că maschează de fapt o oprire de shopping pentru care șoferul era recompensat material. Nu ne interesa faptul că astfel reușea să câștige niște bănuți, ci faptul că odată intrat într-un astfel de magazin, era foarte greu să ieși cu mâna goală. Dacă în Cairo am picat în plasă și am acceptat să cumpărăm câțiva mililitri de parfum, de data asta chiar nu aveam de gând să ne întoarcem acasă îmbrăcați la costum. Am schimbat o privire cu Cosmina:
-It is OK, but no shopping!
Intuiția noastră a fost corectă. Omul nu a cedat imediat: a insistat accentuând faptul că azi e o zi specială, în care reducerile ajung chiar la 50%, dar după ce s-a convins că, în ceea ce ne privește, puterea lui de persuasiune a dat chix, ne-a lăsat baltă.
Păcat. Deja ne gândeam ce putem face două ore când un alt șofer de tuk tuk s-a apropiat de noi și ne-a cerut harta, propunându-ne același traseu pentru doar 30THB. I-am spus din start că nu acceptăm oprirea de shopping și după alte minute de tânguiri și negocieri, am căzut de acord că nu suntem de acord.
Abia am reîmpăturit harta, când un alt driver s-a prezentat la intercepție. Deja cunoșteam traseul și preferințele așa că am trecut direct la negocierea prețului anunțându-l că nu acceptăm oprirea de shopping. Omul ne-a spus franc că cei de la croitorie îi dau bonuri de carburant, căci tuk tuk-ul lui nu merge cu aer, apoi a încheiat rugător:
-Hai, nu e nevoie să și cumpărați. Intrați înăuntru, priviți și ascultați 10 minute și gata. Nu puteți face asta pentru mine?
Cu Cosmina nu merg treburile astea. Găsește calmul să îi explice omului că ieri am venit din Europa, că am călătorit 28 de ore și că nu are haz să ne târască printr-un magazin din care nu vrem să cumpărăm nimic și unde va trebui să rezistăm asediurilor comercianților, dar se cunoaște de la o poștă că tuk tukistul are timp de taifas, și mai mult, că e dispus să ne cânte șlagărul lui preferat cu carburantul, ca pe-o placă stricată. O vreme mă amuz de pe margine, dar nici răbdarea mea nu e de fier și concluzionând că, deși posibilă, victoria asupra șoferului este comparabilă cu performanța de a ieși cu mâna goală din croitorie, îi spun Cosminei să-l lase în pace și să accepte o oprire formală.
Tuk tukistul triumfă. Se aruncă pe scaunul vehiculului și pocnind din eșapament ne duce în viteză la primul templu, din curtea căruia un imens Buddha în picioare privește peste noi. Suntem la Wat Intharawiharn.
În curte găsim câteva pavilioane împodobite cu flori artificiale și scaune comune din plastic. Câteva statuete viu colorate înfățișează, probabil, niște zeități în ipostaze războinice. Un ucenic îmbrăcat în haina portocalie a călugărilor vopsește concentrat detaliile arhitecturale a unui dom și peste, și printre toate acestea, turiști aidoma nouă, flendurându-se indeciși cu aparatele foto în mâini. În ciuda a doi localnici ce stau prosternați printre degetele de la picioarele uriașei statui, locul respiră a kitsch și a comercial, un simțământ vecin cu cel din preajma Crăciunului de pe la noi în care valul de crăciunițe, beteală și colinde electronice alungă orice sentiment de sacru. Înainte de a ieși, trec totuși pe la picioarele uriașului, contrariat de două mici statuete diforme, pe care le studiez cu atenție. Un strat gros, aurifer, le estompează detaliile și de aproape, realizez că poleiala este compusă din mii de foițe suprapuse. Ceva mai departe, la o tarabă, printre bețișoare parfumate și imagini cu Buddha, se vând mici pătrățele de foiță (de aur?) pe care adulatorii o presează cu policele până când, mulându-se peste asperități, se integrează organic statuii. Confuzi, revenim la tuk tuk-ul nostru ce țâșnește pe străzile înguste spre următorul obiectiv.
Lucky Buddha stă la adăpostul unui Wat modest, ridicat în vecinătatea unei școli. Veselul vacarm de dincolo de gard mă transpune în trecut, în pauzele petrecute în curtea școlii, unde ieșeam să batem mingea sau să jucăm mâță. Ne descălțăm și intrăm în templul insonorizat ce ne readuce în prezent. După experiența profană de la Wat Intharawiharn, și acest nou templu pare nelocuit de Divinitate. Se poate să greșesc și să fie doar o incompatibilitate de ordin religios însă, fără să pot explica, nu simt aici nici o prezență. Mai mult. Fără să vreau, compar plasticele și spoiala inodoră cu piatra și lemnul catedralelor aromind a tămâie și a funingine de lumânare și cu atât mai mult, realizez că zeii mei nu pot locui printre polimeri.
Un bărbat a cărui tăcută prezență îl făcea cvasi invizibil ne indică statuia norocosului Buddha. Vorbește engleza foarte îngrijit și se declară profesor la școala din vecinătate. Foarte amabil, ne chestioneză cu câteva întrebări generale după care ne oferă informații la fel de generale despre buddhism și Bangkok, ajungând la chestiuni mercantile, cum ar fi nemaipomenitele reduceri ce se acordă doar azi, legate fiind de o aniversare regală. Se prea poate să fiu iarăși subiectiv, dar am impresia că subiectul reducerilor este adevăratul motiv pentru care ne-a interceptat și de aici până la teoria unei conspirații cu convergența către croitoria la care trebuie să ajungem în curând, nu mai e decât un pas, mic, chiar foarte mic. Ieri credeam că am lămurit definitiv cum e cu teoria conspirației, dar azi iar nu mai sunt sigur.
Șoferul de tuk tuk ne așteaptă nerăbdător, apoi cu pocnete și pârâituri ne lasă încântat în fața croitoriei. Intrăm.
Interior ambiguu semănând a magazin de postavuri. Un tânăr plin de solicitudine ne plasează pe o canapea unde aduce câteva reviste de modă. Ține să ne informeze că atelierul lor are câțiva zeci de angajați foarte pricepuți ce pot copia la perfecție orice model din reviste. Ca să fie mai convingător ne aduce un Armani de Bangkok croit destul de îngrijit. Ne întreabă cât mai stăm prin oraș și ne asigură că în maxim 3 zile costumul va fi gata.
Îl ascultăm distrați. Cu gândul la cupoanele de combustibil ale tuk tukistului nostru frunzărim indiferenți revistele puse la dispoziție. Un costum costă în jur de 100$ dar stofa nu este prea grozavă. Știu de pe net că mulți turiști optează să se întoarcă acasă din vacanțele thailandeze cu astfel de costume ieftine, unii mergând chiar până la a-și aduce materiale mai pretențioase de acasă, dar din start îi declarăm omului că nu dorim nimic și înțelegând mișmașul, tânărul are bunul simț să nu insiste. După nici 5 minute ieșim în stradă ușurați.
-Ai văzut? O întreb triumfător pe Cosmina. N-a fost mare lucru.
Tuk tukul demarează nervos. Îl întreb pe șofer care e următoarea oprire și ne spune că tot o croitorie. Hei!!! Nu așa ne-a fost vorba! Dar tipul nu mai e amabil. Ne spune că dacă nu stăm înauntru măcar 10 minute nu capătă bonurile de carburant. Cosmina se revoltă. Nici o croitorie! Nu mai intrăm nicăieri!!! Tuk tukul se oprește.
-Atunci dați-vă jos imediat.
Ceea ce și facem și de unde se vede că și zâmbetul thailandez este uneori fals.
Habar nu avem unde ne aflăm, fiindcă, neprevăzând deznodământul, n-am fost preocupat să urmăresc traseul tuk tukului. Uitându-ne în jur constatăm că ne aflăm într-un cartier mai puțin comercial, cu străduțe strâmte și la această oră cvasipustii. Nici o șansă de a găsi vreun alt tuk tuk, drept urmare o luăm pe jos la întâmplare până la intersecția cu o arteră mai largă unde găsim un magazin în fața căreia o fată mătură trotuarul. Nu știe engleză dar îi arăt harta și cu un gest universal o invit să ne facă punctul. Privește hârtia total dezorientată, apoi intră în magazin unde se consultă cu colegii ei și, în sfârșit, se decide unde să pună degetul.
E ora 13. Evaluăm distanțele și ne hotărâm să continuăm pe jos până la următorul obiectiv propus de tuk tukist, Wat Benchamabophit. Cotim pe stradele, conduși de hartă, și în scurt timp ajungem la o arteră puternic circulată.
E cald. Avem un PET cu apă călâie pentru care nu mă obosesc să dau jos rucsacul din spate. În vitrina unui vânzător ambulant zăresc apetisante, fructe gata curățate: ananas galben ocru, pepene portocaliu sau roșu, papaia sângeriu și multe altele necunoscute. Pentru 20THB cumpăr un ananas și în timp ce vânzătorul îl feliază cu dexteritate și-l aruncă într-o pungă, mă hotărăsc să încerc și pulpa albă asemănătoare ridichilor, a unui fruct necunoscut. Ne oprim să consumăm bunătățile, pe banca unei stații de autobus: ananasul proaspăt și suculent ne remontează, în schimb ridichiile sunt fade și deloc aromate.
Se spune că Wat Benchamabophit ar fi una dintre cele mai elegante și rafinate piese de arhitectură din Thailanda. Ne cumpărăm bilete (20THB/pers) și pătrundem în curtea templului, pe aleile ce întretaie gazonul întreținut impecabil. Acest Wat, comandat de regele Chulalongkorn în 1899, la construcția căruia și-a băgat coada arhitectul italian Hercules Manfredi, pare mai aproape de gusturile noastre. Deși acoperișurile în foi, decorate minuțios cu tradiționalii șerpi auriți corespund rigorilor stilului thailandez, pereții simpli, lipsiți de orgia policromă a intarsiilor cu plăci ceramice, fac ca ansamblul să fie mai lizibil pentru ochiul neexperimentat al europeanului.
Ne descălțăm și intrăm în curtea împrejmuită de nelipsita galerie cu statui. Dacă la Wat Suthat toate stauetele îl reprezentau pe Buddha șezând, aici varietatea este mult mai mare. În primul rând există reprezentări ale unor asceți șezând împăcați în binecunoscuta postură de lotus, apoi Buddha însuși în diferite ipostaze și mudre.
Cuvântul mudra de proveniență sanskrită definește modalitatea non-verbală de comunicare și exprimare prin intermediul gesturilor mâinilor și a pozițiilor degetelor, sugerând supremația comunicării non-verbale asupra cuvântului rostit. Multe astfel de poziții ale mâinilor sunt folosite în sculpturile și picturile Buddhiste din India, Tibet, China,Tailanda, Coreea și Japonia, indicând celor credincioși într-o manieră simplă natura și rolul zeilor reprezentați. Mudra sunt așadar gesturi simbolizând manifestarea divină. Sunt de asemena folosite de călugari în exercițiile spirituale sau în ritualul meditației și concentrării, și se crede că generează forțe care invocă zeitățile.
La Benchamabophit, pe lângă marea varietate a reprezentărilor lui Buddha, un aspect deloc de neglijat îl constituie vechimea statuetelor. Nefiind produse în epoca plasticului, reprezentările în mărime naturală sunt create din piatră sau metal. Rigorile breslei impun ca albul ochilor să fie făcut cu intarsii de sidef, ceea ce strecoară o idee de viață pe fețele meditative și calme, cărora, altfel, nemișcarea stâncii li se potrivește ca o mănușă.
Intrăm în spațiul interior, unde pe mocheta albastră din fața clasicului Buddha șezând, stau în poziții relaxate doi bărbați contrastând puternic. Primul, un om al zilelor noastre, îmbrăcat îngrijit, sugerând o situație materială de excepție și o anumită poziție în societate. Celălalt, un călugăr umil îmbrăcat în roba portocalie, cu trăsături aproape de copil. Cei doi discută cu glas scăzut și atitudinile lor trădează relația maestru-discipol.
E cald. Câteva ventilatoare încearcă să facă temperatura suportabilă. Dincolo de suprafața albastră remarc podeaua placată cu piatră colorată, închipuind modele frumoase. Și aici pereții sunt pictați cu scene ce ilustrează probabil viața sau pildele lui Buddha.
Înainte de a părăsi complexul facem o plimbare pe aleile ce delimitează peluze întreținute impecabil sau se continuă peste podețe arcuite printre canale și fântâni, sugerând răcoare. Într-un pavilion deschis găsim toaca și clopotul Buddhist, concretizat în două tobe enorme, una clasică, rotundă și una tubulară, terminîndu-se cu o enormă tulumbă de lemn, menită să difuzeze sunetul. Ideea de a încerca sonoritatea respectivelor instrumente, deși tentantă, n-o pot lua în serios. De altfel, în liniștea parcului adâncită și mai mult de susurul apei, un gringo lovind stângaci membranele întinse ar fi cea mai grotească imagine. Ieșim în stradă.
Câteva tuk tuk-uri cu driveri moțăind își așteaptă clienții intrați la templu. Zona este retrasă față de tumultul orașului, fapt ce ne reduce șansele de a găsi un mijloc de transport. Luând cap compas Wat Pho, o pornim agale pe jos.
La prima intersecție avem în depărtare imaginea statuii King Chulalongkorn ce domină Piața Regală și a palatului Vimanmek ce se ridică într-o vastă zonă verde a parcului Dusit. Ghidul ne spune că în fiecare an, în data de 5 decembrie, piața este plină de fast cu prilejul ceremoniei schimbării drapelelor, când Regimentul Gărzii Regale depune jurământul de loialitate față de rege și regină. Azi însă spațiul este aproape depopulat.
Verificând pe hartă distanța parcursă de la Wat Benchamabophit realizăm că spațiile sunt imense și suntem prea obosiți pentru a ajunge pe jos la Wat Pho. Chiar dacă zona nu e prea frecventată de tuk-tukuri, destul de iute reușim să oprim unul și astfel, în doar câteva minute ajungem la obiectiv, fără nici o oprire de shopping.
Wat Pho este de departe cea mai mare atracție a Bangkokului. De data asta cuvântul mare poate fi luat oricum fiindcă complexul mănăstirii adăpostește așa numitul sleeping Buddha, cea mai mare statuie a Thailandei, reprezentându-l pe Buddha culcat. Șirul nesfârșit al autocarelor ce deșartă sau își așteaptă turiștii, certifică odată în plus calificativul.
Stilul edulcorat al templelor thailandeze ne creează indigestie mentală. Arhitectura religioasă bazată pe simboluri se sprijină pe forme de-a dreptul bizare, greu de catalogat, completate aici de decorațiile abundente ce camuflează geometria. Chiar dacă în marile orașe e mai puțin evident, wat-urile nu cuprind doar lăcașurile de cult ci multe alte construcții cu destinație socială cum ar fi clinici, școli, case funerare, locuri de agrement, piețe etc. Inspirați inițial din arhitectura mai sobră a vecinilor khmeri, thailandezii au preluat în perioada ayutthaya ornamentația bogată de influență chinezească, mai ales placarea suprafețelor cu ceramică colorată. Rezultatul concret al tuturor acestor factori se traduce într-un aparent talmeș balmeș de curți interioare, clădiri suprarealiste și amestec de culori, năucitoare, surprinzătoare, de neînchipuit. Fotograful e luat pe sus de endorfine, dar destul de repede munca migăloasă de extragere din cadru a miilor de detalii ce distrug compoziția îl epuizează. Poate pentru prima dată îi înțeleg pe romanii care, ahtiați după savoarea bucatelor vomau, tocmai pentru a-și goli stomacul și pentru a o lua de la capăt. Ca pentru a primi o lecție usturătoare, într-una din curțile în care debușăm printr-o masivă poartă de piatră flancată de două statui uriașe, dăm peste simbolul tenacității și al continuității umane. În atmosfera încinsă de soarele tropical, cocârjată, adusă de spate, o bătrânică materializează aceste concepte. Trupul îi este emaciat, subțiat până la os, de o fragilitate extremă. Prin nadiuri, prin canalele energetice ale ființei, fluxurile sunt slabe, devreme ce poartă șosete groase, înalte. Se apără însă de sulițele soarelui cu o pălărioară bej, are în picioare niște pantofi de sport Salomon, o fustă imprimată cu statui și coloane grecești iar mână, ridică la nivelul privirii, un aparat foto digital cu care e preocupată să surprindă o clipă din viața acestui complicat wat. În dupăamiaza clocotitoare, mi se pare cea mai grozavă imagine, dincolo de toată cultura ayutthaya. Tenacitatea umană! De necrezut!
Suntem atrași într-o nouă curte de patru chedi-uri ce se ițesc elegant peste ziduri. La origine chediul era un monument derivat din stupa indiană, menit să adăpostească relicvele sfinte ale lui Buddha (printre thailandezi e încetățenită credința că osemintele iluminatului au puterea de a se reproduce, astfel încât ele să ajungă miilor de wat-uri). Azi însă ele pot conține rămășițele oricărei persoane care poate finanța construcția. Cele patru chediuri pe care le avem în față corespund primilor patru regi ai Thailandei. Privite de la o oarecare distanță sunt minunate, mai ales prin forma lor elansată de turn Eiffel. De aproape însă, placajul ceramic este brut, grosolan, cu pigmentul atacat de ultraviolete.
Curtea de est adăpostește colegiul de medicină tradițională, primul din țară în care s-a predat masajul thailandez. O fostă sală de clasă e locul în care și azi, turiștii veniți la Wat Pho pot beneficia contra cost de masaj. Ignoranți în ceea ce privește această artă, ne întoarcem la curtea intrării, la cireașa de pe tort, marele bot.
Bot este clădirea principală și sacră din cadrul unui wat, adeseori și cea mai spectaculoasă, abundând în obloane ornamentate, cu turnuri strălucitoare și acoperișuri decorate cu garuda, zeitatea om-pasăre. Botul din Wat Pho e casa lui Buddha culcat. Ne lăsăm pantofii în dulapul de la intrare și pătrundem în uriașul spațiu interior. Sleeping Buddha nu glorifică un moment de odihnă, așa cum poate am fi îndreptățiți să credem, ci mărețul moment al iluminării și intrarea în nirvana. Ca și toate celelalte stratui ale iluminatului, și aceasta reflectă o față veselă, zâmbitoare. Lucrarea este executată din cărămidă, tencuită la exterior, atent finisată și aurită. În raza reflectoarelor, uriașa structură de 46m lungime și 15m înălțime reușește să impresioneze. Desigur, e mai mult decât celebrul mărimea contează. Printre coloanele rectangulare ce sprijină acoperițul, statuia poate fi privită ca și cadre înșiruite. Culoarul de vizitare înconjoară statuia, răsucindu-se în dreptul tălpilor, singura parte neaurită, decorată cu peisaje alcătuite din sidef. Dealungul pereților, una lângă alta stau vase înegrite de aramă în care tradițional, vizitatorii lasă să cadă cu clinchet mici monede la fel de înegrite, cumpărate la intrare.
Ne place sleeping Buddha. Mă uit la Cosmina:
-Mai dăm o tură?
-Hai.
O luăm de la capăt prin sala ce reverberează murmurul înăbușit al oamenilor și clinchetul metalic al monedelor, apoi părăsim watul îndreptându-ne spre curtea vecină peste zidurile căreia se zăresc clădirile fastuoase ale Marelui Palat.
Intrarea la marele Palat se află pe parte opusă a curții, ceea ce ne obligă să ocolim tot perimetrul, dealungul zidului înalt ce-l împrejmuiește. Ca o rezidență regală ce se respectă, complexul era un mic orășel, lucru certificat de lungimea zidului. Deși regatul Siamului dăinuie de secole, palatul e relativ tânăr, fiind construit de regele Rama I începând cu 1782.
Un șir nesfârșit de autocare flanchează trotuarul în timp ce șuvoiul uman ia amploare. Pe peluza dintre trotuar și zid, o clasă de tineri artiști desenează cu privirile ațintite la ansamblul arhitectural. Suntem la intrarea principală, păzită de soldați. Dăm să intrăm dar suntem respinși prin gesturi. Ce naiba, suntem îmbrăcați decent! Forțăm intrarea dar de astă dată suntem opriți ferm: programul de vizită se termină în jumătate de oră. Aha! Iată o nouă consecință a țepei tuk-tukiștilor.
În fața evidenței nu avem decât să ne retragem. Deși avem timp berechet, suntem destul de vlăguiți pentru a ne reîntoarce la hotel pe jos. Hotărâm să încercăm traficul de pe Chao Phraya ce curge în apropiere. La colțul palatului există un pier (ponton) de îmbarcare pe vapoarele ce fac curse regulate pe fluviu, până la care trebuie să parcurgem un fel de piață ce nu vinde legume-fructe, ci mâncare gătită pe loc. Fiecare tarabă are o mică plită pe care se prăjesc te miri ce, iar mai în colo e o adevărată sală de mese în aer liber. Ne e foame dar convenim că locul seamănă prea mult cu colțul în care se fac mititei în piața din Oradea așa că nu ne oprim decât pe pontonul dorit.
Apa fluviului e mâloasă. Pe artera lichidă circulă cu mare viteză ambarcații tradiționale, lungi, cu etrava ridicată și motoare outboard, necarcasate, ce-și urlă decibelii în spațiul deschis. Deși fluviul e lat, trebuie să fi expert pentru a strecura la ponton o ambarcație de 20-25m. Două ambarcații venind din sens opus se apropie de ponton. Valurile pe care le stârnesc zgâlțâie violent pontonul ce oscilează în sus și în jos cu scrâșnet metalic. Prima care ajunge trage milimetric la ponton. De pe platforma din spate un marinar sare sprinten cu o parâmă cu care imobilizează vasul la o baba. Totul nu durează mai mult de trei secunde, după care se pornește șuvoiul uman, de pe vas pe ponton și invers. În mai puțin de un minut parâma este desprinsă, motorul puternic ambalat urlă și vasul se depărtează cu iuțeală, lăsând în urmă valul de siaj ce zăpăcește pontonul. Cu cât ambarcația se îndepărtează, zgomotul puternicului motor diesel se estompează și în locul lui se aude doar tânguirea pontonului cu scrâșnetul lui de fier. Valurile se estompează și pontonul își recapătă cât de cât ținuta când se apropie cealaltă ambarcație, ce până atunci a făcut manevre în larg. Un nou val zmucește construcția de oțel și un alt pârâit de motor ne sfâșie auzul. Băiatul cu parâma se mișcă rapid, oamenii urcă și coboară și odată cu ei pășim la rândul nostru pe puntea din lemn. Nu apucăm să ne găsim locurile când motorul e ambalat din nou și girația navei ne certifică faptul că am pornit.
Vasele thailandeze de pe Chao Phraya sunt din lemn vopsit în culori vii. Pe fundul ambarcației sunt fixate scaune, ca în autobus, iar deasupra au un acoperiș care umbrește sau apără de ploaie. Vasele mari, cu motoare inboard au chiar în prova, unde puntea se arcuiește puternic în sus ca o trambulină, o micuță cabină de unde e condusă nava, iar cele mici, cu motoare outboard sunt conduse din pupa, de cel ce manevrează motorul. Motoarele puternic ambalate și curentul de aer atât de plăcut în acest climat lasciv îți pun nervii și sângele în mișcare. Această plăcută nervozitate este preluată și de apa fluviului, ridată de valuri scurte ce se întretaie în toate unghiurile posibile. Găsim două locuri pe scaune, odată cu ceilalți oameni ambarcați la pontonul Marelui Palat. În scurt timp apare un taxator zornăind dintr-o pușculiță metalică. Habar n-am cum, dar știe cu precizie cui trebuie să-i vândă bilet.
Dealungul fluviului se înșiră cele mai opulente construcții. În trecut acestea era wat-urile, cu chedi-urile lor înalte. Azi, întrecându-le mult în înălțime sunt hotelurile cu nume sonore și arhitectură futuristă. Micuțul nostru hotel e umbrit de Royal Orchid, un turn aparținând de lanțul Sheraton.
Transportul pe apă e rapid și ieftin. În mai puțin de 15 minute, fără blocaje în trafic și fără claxoane, debarcăm la destinație. Pentru azi mai trebuie doar să găsim ceva de mâncare și ne putem declara mulțumiți.
Citeam undeva că thailandezul de la oraș preferă să mănânce în stradă, pentru simplul motiv că apartamentele nu au bucătării. Nu știu cum să verific această informație dar e cert faptul că trotuarele abundă de mâncare. Pentru persoanele fine există din loc în loc și restaurante însă dacă nu ai temeri legate de microbiologie, cel mai cool e să te așezi la o masă înghesuită pe trotuar și vânturată de motocicliști. Deocamdată meniurile thailandeze nu ne spun nimic și alegem după imagini un fel de orez cu fărâme de ou prăjit și tot felul de legume, lângă care mai primim, nu pâine și sare, ci un set de condimente conținând sosul de soia preluat de bucătăria thai de la chinezi, un borcănel cu curry indian, un sos de chilli și, banal, zahăr. Mixăm cu satisfacție cele două sosuri într-o combinație explozivă și înfulecăm ca flămânzii. Mâncarea astfel preparată e chiar savuroasă și încheiem apoteotic cu câte un Pepsi dintr-o sticlă cu sigla vopsită, cum erau mai demult pe la noi pe litoral. Ne uităm unul la altul:
-A fost de ajuns?
Cerem nota de plată. Totul a costat 2 dolari.
Spre sud
Trenurile spre sud au mare căutare așa că nu am mai găsit locuri decât la clasa III-a. Călătoria de 900km urma să dureze 14 ore iar biletul a costat ... ați ghicit, 25 lei/persoană!!! Ah, nuuuuu!!!! Thailanda nu e o țară ieftină. Sau este, dar nu pentru străini. De fapt sunt două Thailande. Cea pentru străini este scumpă. Cea pentru localnici este ieftină. Dacă alegi să călătorești printre oamenii simpli, cu mijloacele de transport locale și nu cu microbusele sau autocarele agențiilor de turism, poți să ai aceste mici surprize, desigur plăcute. La fel dacă mergi în insulele extrem sudice, unde cei mai mulți turiști nu au răbdare să meargă.
Clasa a III-a arată mai bine decât ne așteptam. Vagonul e curat iat banchetele capitonate, destul de comode. Din păcate spațiul personal este redus, senzație amplificată de lungile ore de așteptare. Pentru cei care nu se formalizează, acest lucru nu e ceva insurmontabil. Alături de noi, o familie cu doi copii ocupă două banchete față în față. De cum au urcat au întins sub banchete o rogojină pe care cei doi copii au luat-o imediat în stăpânire, jucându-se cu dezinvoltura cu care ar fi făcut-o acasă, pe covorul din camera lor.
Un antropolog a avut ideea de a studia comportamentul specific al românilor și printre multe alte lucruri a aflat că suntem cam singura nație pe care o trage curentul. Mai pe româneste, dacă în străinătate vei vedea pe cineva că închide geamul unui tren sau autobus, poți merge la el cu siguranță și să-l saluți din partea unui conational. Mi-am adus aminte de acest lucru atunci când trenul a pornit cu toate geamurile deschise și ventilatoarele din tavan pornite la turația maximă. Ca fotograf urlam de durere că nu pot face o fotografie cu un întreg vagon în care nimănui nu-i stătea părul în cap. Chestia asta a ținut așa până după miezul nopții când thailandezii au cedat și au consimțit să oprească 2-3 ventilatoare.
Insula
Dimineața îmi face cadou un peisaj ireal, cu ceață. Trenul trece prin niște munți nu prea înalți și oprește rar în gări minuscule, deservind sate tradiționale.
Să mergi în insula Koh Mook nu este nici aventuros, nici dificil. Trenul de seară din Bangkok te lasă în gara Trang, unde te preiau niște copii tocmiți de agențiile de turism, iar mai departe, un microbus și o barcă tradițională, cu motor, te duc până la debarcaderul insulei, scos mult în larg din cauza mareelor.
Insula Koh Mook este cea mai mare insulă din provincia Trang. Celelalte două insule locuite sunt Koh Kgai și Koh Kradan (Koh = insulă). În majoritatea locurilor senzaționale ți se spune:
-Trebuia să fi venit să vezi cum era aici acum 20 de ani ...
În Koh Mook însă, nu e cazul. Departe de clișeele turistice, insula adăpostește un sat tradițional cu case pe piloni, cu motorete și cocoși matinali, cu fum de lemn, cu banani și plantații de cauciuc, cu marangozi călăfătuitori al căror bocănit se aude până seara târziu.
Am tras modest la niște bungalowuri risipite pe o doalmă și ne-am plimbat îndelung pe plaja cu nisip alb și cocotieri aplecați spre apă. Marea era caldă iar depărtările fascinante, cu insule muntoase împungând cerul cu cocoașele lor abrupte.Koh Mook
Am stat pe Koh Mook 8 zile, lucru greu de crezut știind că insula are abia abia câțiva kilometri, de la un capăt la altul. Revelionul l-am făcut pe plajă, lansând lampioane, cot la cot cu copiii de pe insulă, apoi, pe 1 ianuarie a plouat din zori și până seara. Nori grei, lățoși își târau burțile peste suprafața mării, ca niște bombardiere. Am stat ore întregi pe veranda bungalowului, vrăjit de tactul picăturilor ce curgeau din streașină, exact ca în albumul lui Vangelis (Soil festivities). N-am fost mânios fiindcă acea zi ploioasă mi-a adus aminte că, din când în când, mai trebuie să ne și oprim și am realizat că dacă ar fi după vrerea noastră, vremea aceea nu ar veni niciodată. Acestea sunt sărbătorile pământului la care trebuie să luăm și noi parte și m-am bucurat că nu am cu mine un laptop care să mă distragă.
Ploaia s-a oprit către seară și am plecat bucuroși în sat, să mâncăm clătite cu banane de la o tanti la care veneau până și localnicii să ia la pachet. Ne-am întors pe întuneric, învăluiți de atmosfera umedă și caldă, pe lângă linia electrică ce conturna la fiecare stâlp bâzâind ca un bondar înfuriat și luminând albăstrui.
Sea kayaking în marea Andaman
Micul dejun l-am servit grăbiți fiindcă de la măsuța noastră aveam deja în raza vizuală caiacul ce ne aștepta pe plajă. Fluxul nu începuse decât cu puțin timp în urmă și a trebuit să-l cărăm peste pietrele umede, mâloase, forfotind de crabi. Soarele se ridicase bine pe cer și radiațiile lui le simțeam cu claritate pătrunzându-ne prin piele. Soare și mare albastră: ce ne puteam dori mai mult?
O luăm spre nord. Ieșim în larg padelând leneș E pentru prima dată când navigăm cu un tandem și, inevitabil, padelele se întâlnesc. La țară, când se lovesc două sape e semn că mâine vor lucra din nou împreună. Doamne dă!
Prin apa caldă zărim cocoașele negre ale stâncilor submerse, alge unduitoare și bucăți de coral. Dublăm capul nordic îmblănit cu mangrove și tăiem un golf ce adăpostește o plajă de zahăr (plaja nordică).
Cald. Cocotierii bombardează plaja cu ghiulelele lor verzi, dar nu e nimeni care să se ferească de ele. Partea nordică e muntoasă ridicând la verticală faleze calcaroase la umbra cărora ne retragem din calea soarelui. Urme de șiroire, albe și negre bălțează peretele și stalactite colosale îi decorează surplombele. O gură imensă de peșteră se deschide în versant iar mai jos, la contactul cu marea, baza peretelui e erodată adânc.
Suntem în cornul unui golf. Tăiem. Cu cât ne depărtăm de pereți, unghiul de panoramare se lărgește și muntele insulei reușește să intre în cadru. În fața noastră, pitită printre pereți se zărește o mică plajă pe care debarcăm.
Planeta mamă are un loc pentru fiecare. În timp ce prietenii noștri iubitori de iarnă, schiază, noi ne bucurăm de soare și de apă caldă în Marea Andaman. Înot relaxat prin pelicula de apă termală de la suprafață și eliberat de griji realizez de ce scandinavii se dau în vânt să vină în Thailanda.
Până la plaja mică am ajuns mai repede decât credeam, ceea ce ne-a dat certitudinea că vom termina itinerariul fără probleme. Padelatul în tandem conferă viteză sporită și dacă echipajul reușeșete să mențină sincronizarea, poate demonstra cu ușurință că 1+1=3. După ce ne desfătăm pe săturate în acest golf drăguț, dăm caiacul la apă și plecăm mai departe. E vremea prânzului și soarele e ucigător. Cu gândul la umbră, tragem tare pe sub falezele de calcar până la deja binecunoscuta Farang Beach (farang = francez. Adică străin. Gringo).
Rareori mi-a fost dat să mă prăjesc la soare. În prima zi în Caraibe am simțit că nu voi rezista și am folosit o cremă cu factor de protecție 8. A fost suficient. Am și aici flaconul cu zeamă, dar nu face două parale. Soarele Thailandei te arde până la os, așa că suntem bucuroși să tragem caiacul pe nisip și să ne ascundem sub crengile primilor arbori. Deasupra noastră atârnă niște fructe verzi-portocalii iar în față sclipește marea de un albastru incredibil. Orele trec una după alta și nu facem nimic. La fel ca pe ploaie, doar stăm.
Orizontul e barat de o insulă lungă și joasă. E Koh Kradan. Până acolo să tot fie 3 km. Maxim o oră cu caiacul, îmi spun (ulterior am măsurat în Google Earth: fix 6 km!!!). Imaginația mea o ia razna: călare pe caiac, din insulă în insulă. Marea e caldă, insulele la vedere. Ce poate fi mai simplu? Poate doar soarele pârjolitor să constitue un pericol.
La ora 16 ieșim de sub protecția vegetației. Din spate, de după munte apar nori amenințători dezvoltați pe verticală. Împingem caiacul la apă și vâslim să ieșim din zona în care se sparg valurile cu forță. Trei yachturi stau la ancoră în larg, vrăjite de frumusețea peisajului.
Tragem să ieșim din capcana unor stânci negre. Deși în noul caiac nu suntem un echipaj rodat, ne descurcăm bine. Mie îmi place tandemul fiindcă îmi dă voie să schimb padela cu aparatul foto fără ca ambarcația să se oprească sau să-și schimbe direcția. Am citit despre echipaje de tandem ajunse să se urască și le cred până la ultimul cuvânt. Într-un echipaj nu ai decât o singură șansă: să urmărești mișcările celuilalt și să fii una cu el.
Norii câștigă teren. S-a pornit vântul, deci au apărut și valurile. Țărmul nu mai e înalt, în schimb e invadat de o vegetație deasă cu aspect de junglă ce coboară până la apă, nelăsând urmă de plajă. Pe o stâncă, o mică statuetă colorată închipuie un loc de ofrande.
Ocolim un nou promontoriu și cu asta putem considera că am ajuns în sud. Cerul s-a întunecat din cauza plafonului și vântul venind din prova ne zgâlțâie de toată frumusețea. Distanța dintre valuri nu e multiplu de lungime a caiacului, prin urmare, matematic, ne trezim cu prova suspendată în gol, picând apoi cu plesnet sec și jerbe de stropi. Spre insulele vecine, perdele de apă vestesc ploile ce cad. Tăiem un golf larg pe valuri din ce în ce mai mari. Ne ia mai bine de o oră să dublăm noul promontoriu dincolo de care se zărește debarcaderul de beton, scos mult în larg. Până să ajungem acolo vremea se mai îmbunează și odată cu asfințitul debarcăm pe plaja îngustă din fața bungalowurilor.Text: Dorin Chiș
Foto: Cosmina Chiș
Articol înscris în concursul <Thailanda, te iubesc!>, organizat de KLM România în colaborare cu T.A.T. Balkans și Tedoo.ro