Ce este tsumego?
"Nu contează ce vârstă ai, celulele creierului lucrează cu atât mai bine cu cât le foloseşti mai mult. Goul este un exerciţiu mental perfect: merită câteva clipe de răgaz. Gândeşte-te la el ca la un joc care ajută la oprirea degenerării creierului." Kageyama Toshiro
În japoneză „tsume” înseamnă problemă, așadar „tsumego” este un termen japonez ce semnifică o problemă de go, o mică parte din jocul de go. Așa cum o picătură de apă poartă în ea atributele oceanului exceptând vastitatea, tsumego este o restrângere în timp și spațiu a jocului de go.
Fiind o problemă restrânsă, rezolvarea unui tsumego durează uzual câteva secunde sau câteva minute. La fel ca și cuvintele încrucișate sau sudoku, tsumego este un prilej amuzant de a-ți petrece activ timpul liber. O mulțime de aplicații pe smartphone oferă mii de tsumego spre rezolvare, astfel că așteptând autobuzul, blocați în trafic sau chiar la coada unui ghișeu puteți folosi timpul mort cultivându-vă mintea.
Goul se joacă pe o tablă cu pătrățele pe care jucătorii plasează alternativ buline albe și negre. Negrul la mutare, apoi alb, negru, alb, negru… Când albul este încercuit ermetic, moare și câștigă negrul. Când negrul este încercuit ermetic, moare și câștigă albul. Simbolul goului nu este yantra Yin/Yang, dar lucrurile se petrec cam ca în desen.
Asta e tot? Da. E simplu!
Explicații
Și-acum haideți să vedem ce înseamnă cele enunțate mai înainte. Am spus „când negrul este încercuit ermetic, moare și câștigă albul”. Când regulile sunt foarte condensate trebuie să înțelegem semnificația fiecărui cuvânt. Ce semnificație are aici cuvântul „ermetic”?
Și încă ceva: marginea tablei nu înseamnă „aer”. Piesele negre din diagrama de mai jos nu mai au „aer” și se consideră moarte. Piesele moarte se ridică de pe tablă (sunt capturate).
Câteva probleme pentru începători
Lucrurile fiind lămurite, să trecem la rezolvarea câtorva tsumego dintre cele mai ușoare.
În diagrama de mai jos este expusă situația unor grupuri albe și negre.
Grupul de patru piese albe este încercuit de negru, dar pentru a captura piesele negrul trebuie să-l încercuiască „ermetic”. Secvența decurge ca în diagrama de mai jos.
Pentru cei care consideră problema de o banalitate ucigătoare, există vești bune. Goul are mai multe nivele de profunzime. Cătălin Țăranu, singurul jucător profesionist din România spunea că „goul este ca un ocean în care fiecare se scufundă atât cât poate”. Așadar, dacă privim problema un pic mai profund s-ar putea să vedem că albul nu este o victimă sigură, că de fapt el încercuiește la rândul său un grup negru (grupul marcat cu pătrate în diagrama de mai jos).
În diagrama de jos e o problemă similară.
Încercați să o rezolvați singuri, mental și doar apoi să vă verificați cu răspunsul.
Acum o problemă mai aparte. Din nou negrul e la mutare și trebuie să captureze un grup alb.
Negrul are o piesă atacată și aproape capturată. Pentru a reuși atacul, trebuie să înceapă cu întărirea acestei piese.
În această poziție albul nu mai poate ataca cele două piese negre nici din dreapta, nici din stânga. Fie că încearcă să atace la A, fie la B el își sufocă prin însăși acele mutări propriile piese.
Altă problemă. La fel, negrul este la mutare și trebuie să captureze un grup alb.
De data asta negrul nu poate salva piesa în pericol, dar se gândește să o sacrifice pentru a captura toate piesele albe încercuite, pe principiul „aș da și zece mii de lei, doar să devin miliardar” 🙂
Chiar dacă a pierdut o piesă, negrul a reușit să captureze întreg grupul alb.
În finalul acestei introduceri în tsumego vă invit să găsiți singuri rezolvarea problemei expuse ca exemplu la începutul articolului:
Acest articol tratează aspecte de bază. Este primul nivel de imersiune în marele ocean al goului. Articolele viitoare vor aprofunda subiectul.